Patrice Ferrasse, Helen Pynor, Julien Cadoret, Vincent Ganivet, Cécile Meynier, Pierre-Yves Freund, Pierre Fischer, Jean Dupuy, Béatrice Duport, Josué Rauscher, Ivan Fayard, Vincent Carlier, Renaud Patard, Matthieu Clainchard, Jean Denant, Romain Métivier, Pierre Ardouvin, Stéphanie Lefebvre, Thomas Benard, Marion Robin, Simon Nicaise, Isabelle Giovacchini, Michelle Theureau, Matthieu Martin, Tineke Bruijnzeels, Iouri Camicas, Marjorie Le Berre, Fabien Léaustic, Fanny Paldacci, Maude Maris, Benoît Tremsal, Emmanuelle Sanson, Thierry Millotte, Aurélie Menaldo, David Renaud, Nicolas Muller et Marcel Duchamp pour boucler la boucle.
Le Frac consacre une exposition rétrospective à la Galerie d’art chez-robertfondée en 2007 par mdlx/michel Delacroix, artiste vivant et travaillant en Franche-Comté. Les propositions de plus de 40 artistes font l’histoire de chez-robert, un « espace d’exposition aux contraintes spatiales très particulières, pour lequel les artistes élaborent des propositions spécifiques » précise son concepteur et directeur sur le site internet de la galerie www.chez-robert.com. Bien plus qu’une vitrine, ce site internet constitue le seul et uniquemoyen de découvrir les expositions.
Copyright © 2015, Frac Franche-comté All rights reserved.
Salle D'attente 2013 Renaud Patard
Livre d'Elvire Bonduelle
édité par la galerie Laurent Mueller, Marine Morin (resp. d'édition) et Roman Seban (conception graphique)
L’accrochage rappelle celui des salles d’attente de cabinets médicaux, où chaque médecin a porté sa pierre à l’édifice. Untel a cloué le tableau d’un ami peintre, son confrère un tableau hérité, tandis que l’anesthésiste a placé une gravure désuète, une affiche démodée, et ainsi de suite.
Dans notre salle d’attente, le visiteur sera d’abord pris d’une hésitation. Peut-on ou non s’asseoir sur l’un de ces trois bancs ? Après tout, on ne s’assoit pas sur l’art mais pourtant ces coussins semblent nous y intimer. Que lit-on dessus? Sit on it. Wait and See, Là ça va… Autant d’injonctions au laisser-aller, à la patience, au repos. Et bien, asseyons-nous.
Plongé dans l’attente, le regard du visiteur part à la dérive sur les murs, tissant entre les œuvres des liens inattendus. Un porte manteau, un monochrome, des photos, une horloge, des mots brésiliens, des dessins. De cet ensemble disparate émerge un dialogue où se fondent les notions autrefois distinctes de mobilier, décoration et art. Tout s’entremêle, brouillant les pistes et les conventions.
À l’étage, la tension monte. Encore une salle d’attente. Elle est bien plus petite, le plafond est bas et les deux portes sont closes. Tapissée d’un motif pariétal on se croirait presque dans une grotte, une caverne, l’antre d’un médecin aux goûts étranges. Une musique, alterne avec une vidéo qui, une fois encore, nous renvoie au sentiment d’attente. Attendez-donc, vous êtes le prochain sur la liste.
E.B.
Copyright © 2013 galerie laurent mueller, All rights reserved.
MFA 2009 Renaud Patard
MFA exhibition catalogue
edited by Syracuse University New York
Syracuse University’s College of Visual and Performing Arts (VPA) will take its annual master of fine arts degree candidates exhibition to New York City for the first time when it presents “MFA 2009” July 17-Aug. 1 at the New York Center for Art and Media Studies (NYCAMS) Gallery, 44 W. 28th St., 7th floor. The show, which is curated by New York City-based sculptor Matthew Lusk, is free and open to the public. Regular gallery hours are Tuesday-Saturday, noon-6 p.m.
“MFA 2009” features 22 artists: Elissa Brown, Jennifer Carolin, Blake Carrington, Lewis Colburn, Lorraine Delaney, Tijana Djordjevic, Brenda Edwards, Edward Feldman, Christopher Gianunzio, Elizabeth Greene, Maire Kennedy, Jaehee Lee, Robin Meyer, Sung Jin Park, Jeff Passetti, Renaud Patard, Ryan Silveira, Colin Todd, Peter Turner, Jennifer Wilkey, Hyerin Yang and Arjan Zazueta.
Lusk, who also wrote the catalog essay for “MFA 2009,” lives and works in Brooklyn, and has shown his work internationally. He is currently exhibiting work in the group show “Drift” at Glowlab in New York City. He recently showed work in “I, Daughter of Kong” at the Lower Manhattan Cultural Council on Maiden Lane in New York City and in “I Thought Our Worlds Were the Same” at Zeitgeist Gallery in Nashville, Tenn. He has also shown work or participated in group projects in such cities as Athens, Ga.; Chicago; and Dublin.
Lusk is a recipient of a 2008 Emerging Artist Fellowship Grant from Socrates Sculpture Park in Long Island City, N.Y., and also received an emergency grant from the New York Foundation for Contemporary Arts. He has been featured in several publications, most recently Art Lies and WORK. He holds a bachelor of fine arts degree from the University of Georgia at Athens and a master of fine arts degree from the School of the Art Institute of Chicago.
W/O 2004 Renaud Patard
Ayers Island Art Space International Exhibition
Courtesy of Owen Smith, University of Maine
The Richards, Andy Hamm, Loris Greaud, Renaud Patard, The Marswalkers (Alexandre Bertier, karl Otto Von Oertzen), Chaiwen Tsai, Martin Leduc, Sheridan Kelley, Margaretha Haughwout.
The cavernous 360,000-square-foot complex on Ayers Island is the site of the first Ayers Island Contemporary Arts Festival, “Without Borders,” Aug. 21-Sept. 15.
The event is described as a convergence of emerging new artists and artwork and involves artists from England, Canada, France and Maine. The festival opens informally on Aug. 21, with official opening performances scheduled Sunday, Aug. 22, from noon to midnight with a celebration of contemporary, cultural and technological art.
“We hope to present to the state of Maine something I think is really unique and exciting,” says co-organizer Owen Smith, the newly appointed chair of the UMaine New Media Department.
The festival is expected to be an annual or biannual gathering place for people exploring diverse forms of contemporary art and cultural expression, most specifically art that uses technology in production or presentation.
Principal organizers include George Markowsky, chair of the UMaine Computer Sciences Department, Peter Rottmann, formerly a boat builder and manager of a software and computer services company, and John Hackney, a former professor at the University of South Florida Medical School. They also are officers in Ayers Island, LLC, which owns the 60-acre island in the Penobscot River on which the old mill sits. Markowsky and Rottmann are officers of Trefoil Corporation, a private software and computer consulting firm on Ayers Island.